Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad enkel MTB 20" till min dotter.

Bakbromsen är lite trög, det är en vanlig v-broms.
Det har kommit fukt in vajerns hölje så den har rostat lite närmast bromsen.
Jag klippte av den lilla hylsan som sitter i änden på vajern och trädde av den från höljet, sprayade WD40 och torkade den.
Smorde med en form av kullagerfett.

Bytte också det lilla plaströret som går i "böjen" ut från bromsen.
Lossade också lite på fjädrarna.

Det blev bättre, men inte helt bra.
Finns det något trix jag kan pröva eller är det bättre att bra köpa ett nytt set med vajer?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av andreasa64:

Väldigt intressant! Tack så mycket för tipset, helt missat det
Ska läsa på gällande detta!

Glöm inte heller sedan att även bruttolöneavdrag innebär bla lägre pensionsavsättningar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av glemmy:

Köpte en begagnad enkel MTB 20" till min dotter.

Bakbromsen är lite trög, det är en vanlig v-broms.
Det har kommit fukt in vajerns hölje så den har rostat lite närmast bromsen.
Jag klippte av den lilla hylsan som sitter i änden på vajern och trädde av den från höljet, sprayade WD40 och torkade den.
Smorde med en form av kullagerfett.

Bytte också det lilla plaströret som går i "böjen" ut från bromsen.
Lossade också lite på fjädrarna.

Det blev bättre, men inte helt bra.
Finns det något trix jag kan pröva eller är det bättre att bra köpa ett nytt set med vajer?

Vajer och hölje är förbrukningsvaror, ett helt kitt för cykeln kostar inte mer än någon hundralapp eller två.
Jag byter vajer minst en gång per år (cyklar mycket) och hölje håller kanske två säsonger på sin höjd om man har tur.

Om cykeln bara används fina sommardagar så kanske motsvarande siffra är 5-6 år eller mer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vajer och hölje är förbrukningsvaror, ett helt kitt för cykeln kostar inte mer än någon hundralapp eller två.
Jag byter vajer minst en gång per år (cyklar mycket) och hölje håller kanske två säsonger på sin höjd om man har tur.

Om cykeln bara används fina sommardagar så kanske motsvarande siffra är 5-6 år eller mer.

Jo det låter som att det är bäst att bara byta då, tar inte många minuter heller
Bytte på en cykel för ett par år sen när jag skulle pendla med den, köpte biltemas "underhållsfria" kit och det höll riktigt bra så det får nog bli ett sådant.
Det är gula höljen på hennes cykel men tror vi överlever med svart.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av glemmy:

Jo det låter som att det är bäst att bara byta då, tar inte många minuter heller
Bytte på en cykel för ett par år sen när jag skulle pendla med den, köpte biltemas "underhållsfria" kit och det höll riktigt bra så det får nog bli ett sådant.
Det är gula höljen på hennes cykel men tror vi överlever med svart.

Ja deras "underhållsfria" är väl rostfri wire med plasthölje internt i vajerhöljet, är egentligen bara ändarna på vajerhöljet som rostar, expanderar och klämmer fast vajern.

Kika på växlarna också när du ändå kikar, att inte kunna växla är ju jobbigt om vajern går av men bromsfunktionen får ju aldrig sluta fungera så man kan vara lite "snålare" när det kommer till växelvajer. Om det känns ok att växla så är det troligen ok. Om det känns trögt eller kanske är svårt att växla ner på mindre drev så kan det vara vajerkärv.

Jag har kört Biltemas vajerkitt och de gör helt klart jobbet utan att vara onödigt dyra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vajer och hölje är förbrukningsvaror, ett helt kitt för cykeln kostar inte mer än någon hundralapp eller två.
Jag byter vajer minst en gång per år (cyklar mycket) och hölje håller kanske två säsonger på sin höjd om man har tur.

Om cykeln bara används fina sommardagar så kanske motsvarande siffra är 5-6 år eller mer.

Spännande hur olika erfarenheter man kan ha, jag har nog nästan aldrig bytt ett vajerhölje

Eller det klart jag har bytt på cyklar som är 10+ år gamla eller som stått oanvända länge och rostat igen

@glemmy
Det jag brukar göra är att dra ut vajern och spreja in fett tills det rinner ut i andra änden, sen dra vajern till maxläge några gånger fram och tillbaka. Det brukar fungera bra, men ibland inte

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av medbor:

Spännande hur olika erfarenheter man kan ha, jag har nog nästan aldrig bytt ett vajerhölje

Eller det klart jag har bytt på cyklar som är 10+ år gamla eller som stått oanvända länge och rostat igen

@glemmy
Det jag brukar göra är att dra ut vajern och spreja in fett tills det rinner ut i andra änden, sen dra vajern till maxläge några gånger fram och tillbaka. Det brukar fungera bra, men ibland inte

Många tusen km cyklade per år, även i salt-slask gör sin rätt. Finns såklart alltid andra upplevelser men när vajerhöljer väl börjat rosta så är det inte mycket lönt att försöka smörja, kostar för lite vs utfall. Däremot smörjer jag också alltid mina vajrar lite när jag monterar dessa, gärna lite vattenfastare fett i ändhylsorna på vajerhöljet för att hålla borta det värsta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Glöm inte heller sedan att även bruttolöneavdrag innebär bla lägre pensionsavsättningar.

Absolut inte, de ska tas med i beräkningen! Tack för all hjälp

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

Köpte en begagnad enkel MTB 20" till min dotter.

Bakbromsen är lite trög, det är en vanlig v-broms.
Det har kommit fukt in vajerns hölje så den har rostat lite närmast bromsen.
Jag klippte av den lilla hylsan som sitter i änden på vajern och trädde av den från höljet, sprayade WD40 och torkade den.
Smorde med en form av kullagerfett.

Bytte också det lilla plaströret som går i "böjen" ut från bromsen.
Lossade också lite på fjädrarna.

Det blev bättre, men inte helt bra.
Finns det något trix jag kan pröva eller är det bättre att bra köpa ett nytt set med vajer?

Det kan även behövas att du demonterar, rengör o smörjer bromsoket som sitter skruvat i ramen, det är en fjäderbelastad led där som ska spänna ut klossarna från fälgen och lederna gror igen och det kärvar där också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja deras "underhållsfria" är väl rostfri wire med plasthölje internt i vajerhöljet, är egentligen bara ändarna på vajerhöljet som rostar, expanderar och klämmer fast vajern.

Kika på växlarna också när du ändå kikar, att inte kunna växla är ju jobbigt om vajern går av men bromsfunktionen får ju aldrig sluta fungera så man kan vara lite "snålare" när det kommer till växelvajer. Om det känns ok att växla så är det troligen ok. Om det känns trögt eller kanske är svårt att växla ner på mindre drev så kan det vara vajerkärv.

Jag har kört Biltemas vajerkitt och de gör helt klart jobbet utan att vara onödigt dyra.

Växling var aningen trög, det är en sån "gripshift". För mig kändes det normalt, men lite trögt för dottern att få i ettan. Så får ta en kick där också.

Skrivet av mrqaffe:

Det kan även behövas att du demonterar, rengör o smörjer bromsoket som sitter skruvat i ramen, det är en fjäderbelastad led där som ska spänna ut klossarna från fälgen och lederna gror igen och det kärvar där också.

De fjädrade faktiskt fint. Släppte lite på skruvarna för att minska fjäderkraften något, men gjorde nog ingen skillnad.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

Växling var aningen trög, det är en sån "gripshift". För mig kändes det normalt, men lite trögt för dottern att få i ettan. Så får ta en kick där också.

De fjädrade faktiskt fint. Släppte lite på skruvarna för att minska fjäderkraften något, men gjorde nog ingen skillnad.

Nej det ska inte påverka alls utan du började nog bara att demontera bromsarna.
Skruven bör vara bottnad/momentdragen och helst ha gänglåsning så den inte skakar loss för då fungerar inte bromsen.
Återgångskraften ställs in genom att välja korrekt monteringshål och att se till att själva bromsarmen löper lätt på axeln.
Det kan även finnas en justerskruv för armpositionen men allt bygger på att man rengjort och smort rätt innan man börjar justera in sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det ska inte påverka alls utan du började nog bara att demontera bromsarna.
Skruven bör vara bottnad/momentdragen och helst ha gänglåsning så den inte skakar loss för då fungerar inte bromsen.
Återgångskraften ställs in genom att välja korrekt monteringshål och att se till att själva bromsarmen löper lätt på axeln.
Det kan även finnas en justerskruv för armpositionen men allt bygger på att man rengjort och smort rätt innan man börjar justera in sånt.
https://www.youtube.com/watch?v=XMa9UqY9obk

https://www.youtube.com/watch?v=FvFira2dAPY

Får kila på det igen, men genom att skruva på skruven så roterade infästningen till fjädern, så tänkte den justerade hur spänd fjädern är.

Edit:

Hittade bild i manualen

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

Får kila på det igen, men genom att skruva på skruven så roterade infästningen till fjädern, så tänkte den justerade hur spänd fjädern är.

Edit:
<Uppladdad bildlänk>
Hittade bild i manualen

Så länge du ändrat justerskruven är det lugnt, det är den mejseln går mot på bilden.
Men ofta behöver man lossa, rengöra och smörja "fäst-axeln" för att bromsen ska gå lätt och kunna justeras riktigt och om wiren kärvar är det inte heller möjligt att justera in det bra så se till att wire och handtag går lätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så länge du ändrat justerskruven är det lugnt, det är den mejseln går mot på bilden.
Men ofta behöver man lossa, rengöra och smörja "fäst-axeln" för att bromsen ska gå lätt och kunna justeras riktigt och om wiren kärvar är det inte heller möjligt att justera in det bra så se till att wire och handtag går lätt.

Justerskruvarna var skruvade i botten så det var läge att lossa på oavsett. Men armarna löper fint så det är vajern som är problemet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag drar mig för att byta till sommardäck, det var struligt förra gången. Såklart är bakhjulet det som är lite skrämmande. Jag har en rätt ny hybridcykel med 3x8 växlar. Jag har en cykelhållare/mekställ. När jag lade på vinterdäcken var det svårt att förstå hur jag skulle göra. Det gick till slut, men kanske med onödigt mycket våld, i takt med tilltagande frustration. Några tips?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Jag drar mig för att byta till sommardäck, det var struligt förra gången. Såklart är bakhjulet det som är lite skrämmande. Jag har en rätt ny hybridcykel med 3x8 växlar. Jag har en cykelhållare/mekställ. När jag lade på vinterdäcken var det svårt att förstå hur jag skulle göra. Det gick till slut, men kanske med onödigt mycket våld, i takt med tilltagande frustration. Några tips?

med den inställningen önskar jag dig uppriktig att du inte får punka. vad är problemet ? 3 ordentliga däckjärn ( mitt favo är parktool ) och sedan är det väl inga probs ? är det tubeless ? om inte ska du kunna dra på däcket med bara händerna. använd handflatan ist för fingrarna. annars använd däckjärn även för att få på däcket.
använd sopa för att smörja däcket , då glider det enklare på fälgen.

kolla på yt . med lite övning går det på 5 minuter .

jag tar det själv lite lugnt i år men är redan uppe i 1000 mil och just nu är det imo dröm förhållanden i vår avlånga land och till helgen ska jag cykla den årliga 60 milaren utan stopp för att få ihop min 11e super randonneur i rad. det blir la festligt. märker dock sakta men säkert åldern. med mina 50 år känner jag att återhämtningstiden bara ökar med varje år

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bartil:

Jag drar mig för att byta till sommardäck, det var struligt förra gången. Såklart är bakhjulet det som är lite skrämmande. Jag har en rätt ny hybridcykel med 3x8 växlar. Jag har en cykelhållare/mekställ. När jag lade på vinterdäcken var det svårt att förstå hur jag skulle göra. Det gick till slut, men kanske med onödigt mycket våld, i takt med tilltagande frustration. Några tips?

Öva öva och öva.
Vissa däck-fälg-kombinationer är svåra, men oftast handlar det bara om teknik.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Öva öva och öva.
Vissa däck-fälg-kombinationer är svåra, men oftast handlar det bara om teknik.

Har GP5000 (inte tubeless) på en uppsättning kolfiberfälgar på ena racern. En mardröm att lägga på! Enda gången jag behöver använda däckverktyg för att lägga på däck.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PreacherMan:

Har GP5000 (inte tubeless) på en uppsättning kolfiberfälgar på ena racern. En mardröm att lägga på! Enda gången jag behöver använda däckverktyg för att lägga på däck.

Ja GP5000 är rent allmänt rätt elaka.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har ett par cyklar med Shimanos PD-M324-pedaler ("riktig trampa" på ena sidan och SPD på andra). Nu verkar alla mina pedaler ha lite servicebehov, men Shimanos verktyg TL-PD33 verkar dels vara omöjliga att få tag på  och dels svindyra om ens ett pris listas. Det går säkert att trilskas utan att använda verktyget i fråga men så mycket tålamod har inte jag

Därav följer min fråga: Vad för andra pedaler finns det som har motsvarande feature (SPD + plattform med bra grepp) - gärna utan en massa (dyra) specialverktyg för att kunna underhålla. Visst, jag har sett exempelvis XLC PD-S20 men jag lyckas inte hitta serviceinstruktioner för dem, så jag frågar er om tips

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bartil:

Jag drar mig för att byta till sommardäck, det var struligt förra gången. Såklart är bakhjulet det som är lite skrämmande. Jag har en rätt ny hybridcykel med 3x8 växlar. Jag har en cykelhållare/mekställ. När jag lade på vinterdäcken var det svårt att förstå hur jag skulle göra. Det gick till slut, men kanske med onödigt mycket våld, i takt med tilltagande frustration. Några tips?

Är det däckbytet eller monteringen av hjulet på fälgen som är det bökiga för att byta däck är ju inget som normalt påverkas av att det är ett bakhjul ?
Vinterdäck är ofta lite stelare än sommardäck så man kan behöva ta i lite mer men det är ju samma handgrepp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Öva öva och öva.
Vissa däck-fälg-kombinationer är svåra, men oftast handlar det bara om teknik.

Skrivet av mrqaffe:

Är det däckbytet eller monteringen av hjulet på fälgen som är det bökiga för att byta däck är ju inget som normalt påverkas av att det är ett bakhjul ?
Vinterdäck är ofta lite stelare än sommardäck så man kan behöva ta i lite mer men det är ju samma handgrepp.

Jag var lite otydlig. Det jag har problem med är att få bakhjulet tillbaka på cykeln där växeln är lite klurig. Det handlar inte om däcket på fälgen, detta är inget problem.

Doeore är det, 9 växlar bak (3 fram)

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bartil:

Jag var lite otydlig. Det jag har problem med är att få bakhjulet tillbaka på cykeln där växeln är lite klurig. Det handlar inte om däcket på fälgen, detta är inget problem.

Doeore är det, 9 växlar bak (3 fram)

Du ska ha kedjan på minsta drevet när du ska av och på med hjulet och det går ju även att lägga av kedjan från framdreven så att det inte blir nått som spänner i den, att ha cykeln i ett mekställ är kanske inte heller det smidigaste för du får hjälp av gravitationen om du vänder den upp och ner på marken i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Börjar nästan kännas som sommar, fastän det bara var 9° C när jag kom hem.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Jag var lite otydlig. Det jag har problem med är att få bakhjulet tillbaka på cykeln där växeln är lite klurig. Det handlar inte om däcket på fälgen, detta är inget problem.

Doeore är det, 9 växlar bak (3 fram)

Öva, öva, öva

Plocka av bakhjul:
1. Växla till tyngsta växeln bak, minsta klingan fram - då får du mest slack på kedjan.
2. Om du har fälgbroms, öppna upp bromsen så att däcket kan passera mellan bromsarmarna.
3. Lossa hjulaxeln.
4. Lyft cykeln samtidigt som du för växelföraren bakåt så att kassetten går fritt från löphjulen och låt bakhjulet stå kvar på marken.
5. Lirka loss kedjan som ibland lägger sig om kassetten.

Montera bakhjul:
1. Säkerställ att tyngsta växeln bak är vald.
2. Lyft bakänden på ramen och placera in bakhjulet så att kedjan kommer "utanför" kassetten.
3. Sänk ner ramen och för växelföraren bakåt så att kassetten går fritt från löphjulen. Placera kedjan på minsta drevet på kassetten.
4. För lirka in bakaxeln i bakgaffelöronen och sätt ner cykeln på marken så att axeln går i botten på bägge sidorna. Spänn hjulaxeln. Har man genomgående axel är det mycket mindre risk att man sätter hjulet snett i bakgaffeln.
5. Om fälgbroms, glöm inte att justera bromsen så att den tar som den ska igen efter hjulbyte.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/damcyklar/damcykel-28-7-...

Är det något att ha till hustrun tro? Cykla till affären/lämna på förskolan typ

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/damcyklar/damcykel-28-7-...

Är det något att ha till hustrun tro? Cykla till affären/lämna på förskolan typ

Bara bakhjulet kostar väl lika mycket löst?

Helt klart ett mycket bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/damcyklar/damcykel-28-7-...

Är det något att ha till hustrun tro? Cykla till affären/lämna på förskolan typ

Hur lång är damen i fråga? Ramen är 52cm och borde passa bäst om man är 165-170cm lång. Man kan anpassa den till viss del, men det blir fort kompromisser om man är långt utanför ramstorleken.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3